Volgens onderzoek heeft wandelen een geneeskrachtige werking, het herstelt de hersenen, bestrijdt zorgen en geneest stress

We worden vaak getergd en afgestompt door negatieve gevoelens zoals innerlijk spanning en bedroefd zijn en door de dagelijkse zorgen.

Een manier om de spreekwoordelijke batterij weer op te laden en afstand te nemen van deze problemen is wandelen.

Deze relatief eenvoudige activiteit is namelijk ontzettend goed voor onze hersenen, want tijdens het wandelen maakt je lichaam endorfine vrij en neemt het cortisolniveau af, hetgeen wat stress produceert. Buiten het feit dat wandelen ook goed is voor je lichaam, zijn er diverse studies gedaan naar wandelen in relatie tot onze gezondheid. Een groep neurowetenschappers van de universiteit Princeton bevestigen hoe belangrijk wandelen voor je is om je batterij weer op te laden en beter in het dagelijkse leven te kunnen functioneren.

Lees de rest van het onderzoek op de volgende pagina 🙂

De onderzoekers voerden een expiriment uit op cavia’s om te kunnen doorgronden of bewegen van positieve invloed is op het zenuwstelsel. Hieruit bleek dat de cavia’s die konden lopen en bewegen de zogenaamde ‘kalmerende zenuwcellen werden geactiveerd. Deze remmen de mate van opwinding in zenuwcellen die in ons geval gevoelens van stress en innerlijke spanning veroorzaken. Daarnaast werd vastgesteld dat wandelen tevens een goede remedie kan zijn tegen depressie. Dit komt omdat wandelen helpt bij het ordenen van gedachten.

Echter is het niet voldoende om simpel de deur uit te stappen om te gaan wandelen. Dit komt omdat niet ieder plek geschikt zou zijn voor het herstel van de hersenen. Bijvoorbeeld wandelen tijdens het shoppen in het winkelcentrum of wandelen in de natuur zijn twee hele verschillende dingen. Shoppen in het winkelcentrum doet het zenuwstelsel niet volledig ontspannen, terwijl je in het bos, je volledig in de natuur op kunt laten gaan, ver weg van alle drukte en chaos zodat je de dagelijkse strijd weer met volle moed kunt aangaan met meer energie, minder stress en innerlijke spanningen.

Reacties