Dit doen drie eieren per week voor je gezondheid

Wanneer je probeert gezond te eten kan dit soms best verwarrend zijn. Het ene moment lijken bepaalde voedingsmiddelen ongezond te zijn en het andere moment heeft het allerlei goede eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan chocolade, wat niet direct gezond lijkt maar wel goed kan helpen tegen keelpijn. Hetzelfde geldt voor eieren, want te veel eieren verhoogt toch het cholesterol? Dit is wat het eten van drie eieren per week kan doen voor je gezondheid.

Van eieren word je niet dik: één ei bevat gemiddeld 75 calorieën.

Ontbijten

Ze zeggen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Je hebt hierbij tal van keuzes zoals een yoghurtje, cracker of een vertrouwde boterham met beleg. Toch blijkt nu dat een manier om je dag te beginnen prima kan door een eitje te nuttigen. Eieren werden niet altijd beschouwd als een van de gezondste opties om mee te ontbijten, vanwege een hoog cholesterolgehalte. De mate van cholesterol in eieren blijkt nu toch een stuk minder hoog te zijn dan in eerste instantie werd verwacht. Belangrijk is om niet meer dan 300 milligram cholesterol per dag binnen te krijgen. Eiwit is vrij van cholesterol en een eidooier bevat gemiddeld 200 milligram cholesterol. Het Voedingscentrum adviseert daarom om drie eieren per week te eten.

Gezondheidsvoordelen

Wil je het liefst elke dag een eitje eten? Let er dan op dat je andere voedingsmiddelen waar veel cholesterol in zit laat staan. Dit zijn bijvoorbeeld kazen, vette vleeswaren, boter en margerines. Door de grote hoeveelheid antioxidanten in eieren geniet je van een aantal gezondheidsvoordelen, waaronder een beter zicht, een jonger uitziende huid en een beter geheugen. Ook verlagen eieren het risico op hartaandoeningen.

Vitaminebom

Mocht je wat extra vitaminen en mineralen willen innemen, kan dit natuurlijk door middel van een vitaminepil. Maar drie eieren per week eten is een veel betere én smaakvollere optie. Eieren zitten namelijk ook vol met aminozuren en zijn ze een bron van biologische, hoogwaardige eiwitten. In één ei zitten veel nuttige voedingsstoffen als ijzer, choline, foliumzuur en de vitaminen B2, B12, E en D. Dit maken de saaie vitaminepillen compleet overbodig!

Reacties