5 redenen waarom je vaker pittig zou moeten eten

De een houdt absoluut niet van pittig eten en bij een ander gaat er standaard een chilipeper door het gerecht. Val jij onder de categorie: hoe pittiger, hoe beter? Dan hebben we goed nieuws voor je. Dat pittig eten je metabolisme een boost geeft, wisten wel al. Maar goed gepeperd eten heeft nog meer gezondheidsvoordelen.

Kom maar door met die pepers!

Het verlaagt je bloeddruk

In peper zitten de vitamines A en C, deze vitamines hebben tal van gezondheidsvoordelen. Een van die voordelen is dat je bloedvaten versterken. Tevens zit in peper capsaïcine, dit stofje zorgt ervoor dat bloed makkelijker door je lichaam stroomt. De combinatie van capsaïcine en vitamine A en C leveren je gezonde hart- en bloedvaten en een stabiele bloeddruk op.

Het gaat ontstekingen tegen

Als we het toch over capsaïcine hebben, dit stofje werkt ook nog eens ontstekingsremmend. Tevens vecht het actief tegen ontstekingen. Ideaal!

Het vermindert stress

Als je chocolade eet, wordt het gelukshormoon aangemaakt, waardoor je je blij voelt en wellicht stress wordt vermindert. Pittig eten heeft net zo’n werking. Door spicy foods krijgt de aanmaak van het feel food-hormoon serotonine een flinke boos. Doe daarom eens wat vaker een beetje gember door je water.

Het verlicht hoofdpijn

We zijn nog niet uitgeschreven over capsaïne. Dit stofje wordt niet voor niets gebruikt in pijnstillers, want het -jawel- stilt pijn. Gecombineerd met caffeïne is het een geweldig middel tegen opkomende migraines of hoofdpijn. De volgende keer een beetje chilipeper door je koffie roeren dus.

Reacties