Eet jij wel eens groente uit een blik of een pot? Dan moet je dit echt even lezen!

We kopen heel vaak uit gemak groenten uit een blik of uit een potje. Je kunt het hartstikke lang bewaren, je hebt altijd groenten in huis en je hoeft niks meer te snijden. Alleen even opwarmen en klaar ben je! Maar zijn groenten uit een blik of uit een potje eigenlijk wel gezond?

Groenten uit blik of pot zijn dan wel groenten, maar zijn ze wel net zo gezond als de verse variant?

Groentenconserven
Vele mensen denken, waaronder wij, dat de groenten uit een blik of een potje net zo gezond zijn als verse groenten. Natuurlijk zullen er wel wat voedingsstoffen verloren gaan doordat de groenten bereid en verpakt worden, maar voor de rest is het gewoon groente. Toch? Niets blijkt minder waar te zijn, want groenteconserven zijn dus helemaal niet zo gezond als je misschien zou denken.

Foodwatch
Aan bijna de helft (46 procent) van de groenten in pot of blik wordt namelijk suiker toegevoegd. Dit blijkt uit een onderzoek van voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie onderzocht de groenteconserven van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi. Zowel de groenteconserven van bekende A-merken als Bonduelle en Hak als de groenteconserven van de huismerken van de supermarkten werden onderzocht.

Suiker
Hieruit bleek dat aan maar liefst 79 van de 170 blikken en potten groenten suikers zijn toegevoegd. Foodwatch: “Zelfs groente- hét toonbeeld van gezond- wordt zo de voedingsindustrie met suiker bedorven.” Toegevoegde suikers werden onder meer gevonden in doperwten, wortels, maïs, rode kool, bieten, asperges, spruitjes, tuinbonen en kapucijners. Toegevoegde suikers werden niet gevonden bij sperziebonen, champignons, spinazie en boerenkool.

Reacties