Last van een vitamine D tekort? Dit zijn DE symptomen en de oplossingen!

Vitamine D is een onderschatte vitamine. Het is een vitamine die een hele belangrijke rol speelt in diverse lichaamsfuncties. Het werkt goed samen met calcium in het lichaam en zorgt voor het opbouwen en ook behouden van de sterke botten. Daarnaast helpt het bij het reguleren van het immuunsysteem en ook de cellen, dit kan zelfs helpen om kanker te voorkomen.. Zoals je hoort, een hele belangrijke functie dus.

Heb je een last van vitamine D, dan is de grootste aandoening rachitis(broze botten) bij kinderen. Het weefsel kan het bot niet versterken en doorboor leidt dit tot breekbare botten en ook misvormingen van het skelet. Maar dat is niet het enige, er is uit onderzoek gebleken dat er meer gezondheidsproblemen zich voordoen bij een tekort aan vitamine D.. Lees op de volgende pagina wat dit allemaal kan betekenen en wat je er aan kunt doen.

De symptomen van een tekort aan vitamine D:
1. Tekort aan energie
2. Zwakkere botten
3. Bloedend tandvlees
4. Spier- en/of gewrichtspijn
5. Lusteloosheid
6. Angstaanvallen
7. Hyperventilatie
8. Krampen en spiertrillingen
9. Wie langdurig last heeft van een vitamine D-tekort kan zelfs last krijgen van hartproblemen.

Wanneer heb jij nou een extra risico op een tekort aan vitamine D?
– Mensen die weinig buiten komen
– Ouderen, vooral omdat zij veel binnen zitten
– Zwangere vrouwen
– Mensen die een vetarm of vetvrij dieet volgen
– Vegetariërs en veganisten
– Mensen met een donkere huidkleur
– Mensen die bedekkende kleding dragen (lange mouwen, hoeden, hoofddoeken, boerka’s)
– Mensen die ongezond en eenzijdig (niet-gevarieerd) eten
– Mensen die veel alcohol drinken

Heb jij nou last van vitamine D? Check op de volgende pagina hoe je dit tegen kunt gaan!

Dus de grote vraag, wat is er tegen te doen? Wij hebben het voor jou op een rij gezet.

1. Raadpleeg altijd een arts!

Neem je problemen serieus en bezoek eventjes jouw huisarts. Kost weinig tijd en kan veel gedoe schelen. Het kan namelijk gevaarlijk zijn en je wilt elk risico uitsluiten. Laat de arts jouw waarde bepalen.

2. Vul het tekort aan

-De zon.
Je kunt jouw tekort opvullen door extra zon te pakken. Maar zoals iedereen weet schijnt de zon te weinig in Nederland waardoor je dit tekort niet genoeg kunt aanvullen. Als de zon schijnt is het wel goed om er extra voor te gaan zitten.

-Voeding
In vette vis, lever, eieren, melkproducten zit vitamine D. Neem hier wat extra van.

-Vitamine D suppletie.
Je kunt het tekort aanvullen met supplementen (niet met D2, maar met de ‘actievere’ D3, cholecalciferol) in de vorm van:
– drank (en druppels, of ampullen)vitamine d tekort ampullen
– tabletten (of capsules)
– injecties
– ‘shots’ UV licht

Helpt dit niet? Laat jouw bloed onderzoeken, misschien heb je tekort aan meerdere bronnen.
Heb jij ook iets aan dit artikel gehad en wil je andere waarschuwen? Vergeet dit bericht dan niet even te delen, sharing is caring!

Reacties