Om deze redenen zou je vaker gember moeten eten

Gember is een van die smaakmakers die je niet al te vaak eet. Meestal blijft het bij een beetje rasp door de curry en eventueel een beetje door de thee. Hartstikke zonde want het is heel gezond. Zo heeft het eten van één eetlepel verse gember de onderstaande gezondheidsvoordelen:

Wij hollen meteen naar de supermarkt om gember te halen!

Het helpt je immuunsysteem

Gember bevat bestanddelen die verkoudheid voorkomen, maar dat is nog niet het enige. Cardiff University toonde aan dat het drinken van een kopje verse gemberthee afrekent met verstopping en andere symptomen van griep tegengaat.

Het vermindert spierpijn

Als je je wekelijks in het zweet werkt in de sportschool, is het verstandig om elke dag twee gram gember -gelijk aan één eetlepel gember- te nuttigen. Zo blijkt uit onderzoek dat proefpersonen die elke dag twee gram gember aten, in vergelijking met degene die dat niet aten, maar liefst 25 procent minder last hadden van spierpijn na hun training.

Het helpt tegen een opgeblazen gevoel

Als je weleens last hebt van een opgeblazen gevoel kun je er wel degelijk baat bij hebben om elke dag gember te eten. Deze specerij gaat gasvorming in je buik tegen, wat soms de boosdoener is van een opgeblazen gevoel.

Het beschermt je hersenpan

Gember biedt mogelijk bescherming tegen de ziekte van Alzheimer. Dit type dementie wordt gelinkt aan amyloïde plaques in je brein. Uit onderzoek bleek dat gember je hersenellen kan beschermen tegen deze plaques. De progressie van de ziekte van Alzheimer wordt daardoor vertraagd. Er moet hier nog meer onderzoek naar worden gedaan, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Reacties