Sta jij vaak op de weegschaal? Hierbij moet je voortaan op letten!

Sta jij vaak op de weegschaal omdat je bezig bent met afvallen of gewoon graag controle over je gewicht wilt hebben? Dan hebben wij een aantal aandachtspuntjes voor jou. Er kan namelijk behoorlijk wat misgaan als je op de weegschaal staat. Lees snel verder!

1. Op hetzelfde moment wegen
Je hoort het misschien wel vaker en wij vinden het zelf ook soms lastig, maar het is niet nodig om jezelf iedere dag te wegen. Eén keer per week is genoeg. Kies daarvoor een vaste dag en een vast tijdstip uit. Zo kun je je gewicht over een bepaalde periode het best met elkaar vergelijken. Het beste is om jezelf te wegen in de ochtend wanneer je naar het toilet bent geweest.

2. Weegschaal op egale grond
Om jezelf zo nauwkeurig mogelijk te wegen, moet de weegschaal op een harde en egale ondergrond staan. Een tegelvloer is geschikt, maar beter kan je het niet op een zachte vloerbedekking plaatsen.

3. Houding
Misschien best logisch, maar toch is het belangrijk om stil te staan op een weegschaal.
Zet je voeten naast elkaar en sta stil. Buig je knieën niet om het gewicht op de weegschaal af te lezen, maar doe alleen je hoofd naar beneden.

Het is nergens nodig om te stressen als je gewicht steeds een beetje anders is. Bij de meeste mensen schommelt het gewicht met 1 tot 2 kilo. Je gewicht schommelt bijvoorbeeld omdat je meer vocht vasthoudt, doordat je naar het toilet moet of door hormonen. Daarnaast zegt je gewicht ook niet altijd alles. De verdeling tussen spieren en vet bepaalt ook heel veel.

Reacties