Vanaf nu ga ik vaker roggebrood eten! Wat een geweldige voordelen…

Eet jij vaak roggebrood? Je moet er misschien van houden, maar het kan ook een kwestie van leren eten zijn. Wist je dat roggebrood veel minder koolhydraten bevat dan volkorenbrood? Daarnaast zitten er ook meer voedingsvezels in en belangrijke vitaminen. Ben jij benieuwd welke voordelen roggebrood allemaal heeft? Lees dan snel verder!

roggebrood

Meer voedingsvezels
In roggebrood zitten veel meer vezels dan in volkorenbrood. Met 100 gram roggebrood krijg je 8,3 gram vezels binnen. Met 100 gram fijn volkorenbrood is dat 6,6 gram.

Meer ijzer
Roggebrood bevat meer ijzer dan volkorenbrood en dit is weer belangrijk voor je energievoorziening.

Minder koolhydraten
Donker roggebrood bevat minder koolhydraten dan volkorenbrood. Voor mensen met diabetes is dat goed om te weten, maar ook als je graag wat kilo’s kwijt wilt. Koolhydraten verhogen namelijk je bloedsuikerspiegel. Vezels zorgen ervoor dat de koolhydraten (suikers) langzamer in je bloed worden opgenomen. Zo ben je sneller vol en en kun je makkelijker op gewicht blijven.


Meer vitamine E
Vitamine E speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en houdt je spier- en andere weefsels gezond. Daarnaast is het belangrijk voor de weerstand. In roggebrood zit meer vitamine E dan in volkorenbrood.

Reacties