Volgens onderzoekers kun je met dit trucje het aantal calorieën in rijst halveren

Rijst smaakt heerlijk bij een Thaise curry of maakt dat ene Chinese gerecht wat vullender. Erg gezond is de witte korrel alleen niet, met name als je ervoor kiest om witte rijst te gebruiken in plaats van zilvervliesrijst. Gelukkig komt de wetenschap ook al om de hoek kijken als het aankomt op het bereiden van rijst. Een aantal knappe koppen zijn erover uit hoe rijst moet berijden om het aantal calorieën flink te verminderen.

Dit is het proberen waard.

Calorieën

100 gram pandanrijst bevat 345 calorieën, diezelfde hoeveelheid basmatirijst bevat 350 calorieën en 100 gram zilvervliesrijst bevat 355 calorieën. Je hoeft geen voedselexpert te zijn om vast te stellen dat dit niet caloriearm is. Je hoeft rijst niet meteen dramatisch uit je voedingspatroon te schrappen, want ongezond hoeft het gerecht niet te zijn als je er veel groente bij eet. Daarnaast weten onderzoekers hoe je de calorieën kunt verminderen en dat kun je doen door een simpele aanpassing.

Onderzoek

Voor het onderzoek, dat al in 2015 werd gepresenteerd tijdens de National Meeting & Exposition of the American Chemical Society, werd gekeken naar 38 rijstsoorten uit Sri Lanka. Nadat deze soorten onder de loep werden genomen en werd gekeken naar verscheidene bereidingswijzen, wisten de onderzoekers te vertellen dat je de calorieën kunt halveren door de rijst op een specifieke wijze te koken.

Koken

Voeg een theelepel kokosolie aan het water toe voordat je het water aan de kook brengt. Bereid de rijst daarna zoals je dat normaal ook zou doen en doe de rijst daarna 12 uur in de koelkast. De onderzoekers stellen dat je op deze manier de helft van de calorieën uit rijst elimineert. De onderzoekers verklaren dat het zetmeel in rijst op deze manier getransformeerd kan worden tot resistent zetmeel. Hierdoor zou het aantal calorieën in de rijst verlagen. We weten niet zeker of het écht zo is, maar het kan geen kwaad om het eens te proberen!

Reacties