Wetenschap onthuld: DIT is wat havermout met jouw lichaam doet!

Ik probeer altijd de dag met havermout te beginnen, maar dat komt vooral omdat het een gewoonte is die ik in mijn kindertijd had.
Mijn vader zei altijd dat pap je sterk maakt en ik denk dat die woorden vastzaten.
Maar ik denk dat papa het in dit geval erg goed wist…

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag – dus het moet gezond zijn en je energie geven voor de hele dag die voor je ligt.
Havermout is een van de beste opties die je kunt kiezen vanwege het hoge niveau van eiwitten, vitamines, koolhydraten en voedingsstoffen.
1. Lagere cholesterol
De meesten van ons weten dat vezels goed zijn voor onze magen, maar het blijkt dat sommige vezels meer voordelen hebben dan andere. Een van deze vezels is β-glucan, wat helpt het cholesterolgehalte van het lichaam te verlagen.
Haver is gevuld met β-glucan, een gelvormende vezel die net onder de schil van de haver zit.

2. Voorkomt darmkanker

Veel onderzoeken tonen aan dat de dagelijkse consumptie van haver het risico op colorectale kanker verlaagt.
Bijna 2 miljoen mensen hebben deelgenomen aan de uitgebreide onderzoeken.
3. Gewichtsverlies
De Journal of the American College of Nutrition heeft een onderzoek gepubliceerd waarin de helft van de deelnemers havermout als ontbijt at, terwijl de andere helft verschillende soorten ontbijtgranen at.
Elke persoon at een portie met elk 363 calorieën, maar degenen die havermout aten, zaten langer vol en vonden het daarom gemakkelijker om af te vallen.
4. Geeft je meer energie
Haver is rijk aan koolhydraten en geeft het lichaam waardevolle energie. Grofgemalen havermout is het beste als je je echt vol wilt voelen. Ze zorgen ervoor dat de enzymen van je tanden en het maagdarmkanaal iets harder werken om het graan op te lossen.
Naast koolhydraten bevat haver zowel vitamine B als vitamine E, die het lichaam helpen ziektes te weren.
Ga naar de volgende pagina voor nog meer voordelen bij het eten van havermout.

Reacties