Dit zijn de 10 meest gezonde groenten!

Groente, het is gezond én vaak heel lekker. Aanbevolen wordt om dagelijks 250 gram groente te eten. Met dit aantal zouden we elke dag genoeg voedingsstoffen moeten binnen krijgen voor een gezond leven. Natuurlijk heeft iedereen z’n eigen voorkeur wat groentesoorten betreft. Maar welke groente is nu eigenlijk écht het gezondst?

Van nummer 10 tot 1: hierbij de top 10 van de meest gezonde groenten.

10. Asperges

Het aspergeseizoen is bijna aangebroken. En komt dat even goed uit, want de asperge staat op nummer tien! Deze lentegroente bevat vitamine K, B1, B2, B6 en E. Naast vitamines zitten er ook veel mineralen in asperges. Een portie asperges bevat kalium, magnesium, fosfor, en een beetje ijzer, jodium, natrium, koper, mangaan, zink, fluor en selenium

9. Pompoen

Wist je dat je met een grote kom pompoensoep al direct aan de dagelijkse hoeveelheid groente zit? Een erg smakelijke manier om al die vitaminen binnen te krijgen dus! Pompoen is rijk aan vitamine A, C, E en B6 en B11 en zit boordevol mineralen als kalium, magnesium, ijzer en fosfor. Alle vitaminen zorgen voor een sterk immuunsysteem en vermindert de kans op welvaartziekten.

8. Witlof

Of je een rauwe witlofsalade eet of er een lekkere ovenschotel van maakt met ham en kaas, deze groente is erg gezond. In witlof zitten onder andere vitaminen als A, B en C. Daarnaast is het rijk aan foliumzuur dat helpt de darmflora te ondersteunen en een gezonde zwangerschap bevordert. De mineralen in witlof zorgen voor een goede vochtafdrijving.

7. Andijvie

In Nederland kunnen we er geen genoeg van krijgen: stamppotten. En laat andijvie nou de perfecte groente zijn om te verwerken in stamppot. Helemaal als deze groente rauw wordt geconsumeerd krijg je alle goede voedingsstoffen binnen. Andijvie bevat veel mineralen als calcium, ijzer en kalium. Ook vitamine A, C en K voor het behouden van sterke botten zit veel in deze groente.

6. Sperziebonen

Nog een groente dat zeer gemakkelijk te verwerken is in onze dagelijkse gerechten, sperziebonen. Ze zitten vol met vitamine B1, B2, foliumzuur, kalium, calcium, magnesium en zink. Toch maar wat vaker weer de groene boontjes doppen!

5. Wortels

Nee, dat je van wortelen scherpe ogen krijgt is echt geen fabeltje. Deze oranje groente staat niet voor niets op de vijfde plaats, want een wortel bevat flink wat vitamine B, C, E en K. Daarnaast vezels als natrium, kalium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink. De bètacaroteen in wortelen zorgt voor scherpe ogen en voor een gezonde, gebruinde huid.

Reacties