Eet je wel eens fruit uit een blik of een potje? Dan moet je dit echt even lezen!

Een vraag waar ik al een tijdje mee zit.. Is fruit uit een blikje of een potje nou eigenlijk gezond of juist niet? Het is natuurlijk enorm makkelijk en je kunt het vaak langer bewaren. Maar is het minder gezond dan gewoon vers fruit?

blik-1

Fruit in blik
Veel mensen denken, waaronder wij, dat fruit eten uit een pot of blik of gedroogd fruit eten even gezond is als vers fruit eten. Tuurlijk, er gaan wat voedingsstoffen verloren tijdens het inblikken van het fruit maar er blijft vast genoeg zitten, toch? Niets blijkt minder waar te zijn, want fruitconserven zijn dus helemaal niet zo gezond als je misschien zou denken. Helaas moeten we je (en onszelf) teleurstellen; aan fruit in blik of pot wordt vaker wel dan niet een enorme hoeveelheid suiker toegevoegd.

Houdbaarheid
Dit doen producenten om ervoor te zorgen dat het fruit in het blik langer goed blijft, het is immers niet voor niets zo lang houdbaar. Pas vooral op bij de woorden ‘op siroop’, dit betekent al helemaal een grote lading suiker. Hetzelfde verhaal geldt voor gedroogd fruit: er gaan veel vitaminen (waaronder alle vitamine C) verloren doordat het fruit gedroogd wordt met hoge temperaturen en ook hieraan wordt een flinke schep suiker toegevoegd om het fruit ook als het gedroogd is een zoete smaak te geven. Je hoeft de producten natuurlijk niet helemaal te mijden, maar mocht je een beetje op je suikerinname letten dan kun je beter vers fruit kopen!

Reacties