Hoe Gezond/Ongezond Is Sushi? ViralFood Heeft De Antwoorden Voor Jou!

Als menig vrouw (en misschien ook man) dit woord ziet of horen beginnen er twinkelingen en sushihartjes in hun ogen te verschijnen. Sushi is bijna een werkwoord geworden: ‘Zullen we sushi-en vanavond?’ Ook kun je tegenwoordig niet meer om al die heerlijke handrolls en Maki foto’s heen op Instagram en Facebook.

Sushi is hip, happening en trendy. We proppen er ons er graag mee vol in de all you can eat restaurant. Tot ronde vijf gaan is geen probleem, want sushi is toch gewoon hartstikke ‘healthy’? Een beetje rijst met rauwe vis, daar word je toch niet dik van? Maar is dat wel zo? Viral Food ging op onderzoek uit en kwam tot een aantal schokkende conclusies.

sushi1

Sushi kan namelijk wel degelijk een dikmakertje zijn. Zo kan een sushimaaltijd (gemiddeld neemt men 3 sushirolls) wel meer calorieën bevatten dan een Big Mac menu. Natuurlijk bevat sushi veel onverzadigde vetten en een hamburger talrijke verzadigde (slechte) vetten, maar de calorieën liegen er niet om.

Vooral de niet traditionele sushi zoals een California roll zijn dikmakertjes. Dit komt voornamelijk door de mayonaise die in de roll wordt gebruikt, waardoor één rol al 350 calorieën bevat. Het aantal koolhydraten in zo’n roll is te vergelijken met 3 à 4 boterhammen. Sushi bestaat namelijk voor 80 procent uit koolhydraten en van deze koolhydraten is ongeveer een vijfde deel suiker.

De vis in sushi is een goede bron van gezonde Omega-3 vetzuren, eiwitten en andere gezonde voedingstoffen. Een aanbevolen portie vis is ongeveer 140 gram gram. De hoeveelheid vis op een nigiri (zie onderstaande foto) is slechts 5 gram. Je zou dus alleen al 28 stuks moeten eten om aan je dagelijkse portie te komen. Sashimi (alleen rauwe plakjes vis) is daarom een goed alternatief.

sashimi

Een positief puntje in het sushiverhaal is dat wasabi goed is om tandbederf tegen te gaan en zeewier bioactieve bestanddelen bevat die je cholesterol en bloeddruk verlagen en een gezonde spijsvertering bevorderen. Waar Japanners heel bescheiden hun sushi in de sojasaus dippen, geven wij ons sushi-stukje een persoonlijk verzorgingsbadje met soja. Onze rijst is volledig ondergedompeld en helaas bevat soja ontzettend veel zout, wat slecht is voor onze bloeddruk.

Moet ik nu nog wel sushi eten? vraag je jezelf misschien af. Maar natuurlijk, sushi is heerlijk en hey je leeft maar één keer toch!? Japanners hebben de hoogste levensverwachting ter wereld, dus met het oud worden zal het vast wel goed komen. De enige tip die wij willen meegeven is dat je, je bewust moet blijven van het feit dat heel veel hapjes met weinig calorieën bij elkaar opgeteld ontzettend veel calorieën zijn. Je moet sushi in ieder geval niet eten omdat je denkt dat het enorm goed is voor je gezondheid en gewicht, maar gewoon omdat je het heerlijk vindt. Een andere tip is om sushi zelf te maken. Zo weet je precies hoeveel rijst, mayonaise en suiker er in jouw sushi zit. Ook kun je eens gek doen en de witte rijst vervangen door quinoa rijst, dit is veel gezonder.

Wij kregen bij schrijven van dit artikel zoveel zin in sushi, dat we spontaan midden op de dag de thuisbezorgd lijn hebben ingeschakeld. Heb jij ook een sushi-verslaving en loopt het water jou in de mond na 23 keer het woord sushi te hebben gelezen in dit artikel of ben je juist geschokt door de feitjes rondom sushi en eet je vanavond je vertrouwde stamppotje? Laat het ons weten!

Auteur: Kim Appelboom

Reacties