Deze 8 voedingswaarden kun je beter vermijden als je een auto-immuunziekte hebt

Er zijn niet minder dan 80 soorten auto-immuunziekten. Hoewel de naam waarmee ze bekend zijn kan variëren, blijven de symptomen van een auto-immuunziekte (of ziekte) relatief constant. Waaronder:

Pijn op de borst
Koorts
Vermoeidheid
Haaruitval
Mondzweren
Gezwollen lymfeklieren
Gezwollen en pijnlijke gewrichten
Rode uitslag op het lichaam en gezicht
Zoals de naam al aangeeft, brengen auto-immuunziekten het immuunsysteem in het gedrang waardoor het de getroffen plek (en) beschadigt. Het vermogen van het lichaam om zichzelf tegen infecties te beschermen, is aangetast. Het gevolg is dat cellen van het immuunsysteem zich hechten aan verschillende delen van het lichaam, zoals de gewrichten, weefsels, zenuwen, organen en klieren, waardoor het gebied / de gebieden wordt beschadigd.

Veel voorkomende auto-immuunziekten zijn lupus, psoriasis, reumatoïde artritis en multiple sclerose. Inflammatoire darmaandoeningen, de ziekte van Graves, coeliakie en type 1 diabetes worden ook geclassificeerd als auto-immuunziekten. Er zijn ontzettend veel mensen die lijden aan een auto-immuunziekte. De ziekte begint tijdens de volwassenheid, en vrouwen hebben meer kans op de diagnose van de aandoening dan mannen.

DIEET EN AUTOIMMUNE STORING (AD)

Een verhoogde ontstekingsreactie is een veel voorkomend symptoom of een auto-immuunziekte. De overproductie van cytokinen veroorzaakt de ontsteking van lichaamsweefsel. Reumatoïde artritis (RA) biedt een voorbeeld van dit effect. Overtollige cytokinen in de gewrichten veroorzaakt pijn en ontsteking.

Aldus is dieetbeheer een belangrijk aspect bij het behandelen van AI’s. En natuurlijk wil je ook weten welk voedsel je moet vermijden. Laten we, met dit in gedachten, naar het belangrijkste punt van dit artikel gaan.

HIER ZIJN ACHT VOEDINGSWAREN DIE JE NOOIT MOET ETEN ALS JE EEN AUTOIMMUNE-STORING HEBT:

GEFRITUURD ETEN:

Hoewel we weten dat het knapperige beslag dat de bovenste laag gefrituurd voedsel vormt ongezond is, is de hoge temperatuur de oorzaak van de ontstekingsreactie. Gefrituurd voedsel wordt gekookt tussen 180 en 190 graden. Dit produceert een neurotoxische chemische stof genaamd acrylamide om samen met het beslag te vormen. Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Toxicology Letters, veroorzaakt het neurotoxine oxidatieve stress via de ontstekingsreactie.

GERAFFINEERDE KOOLHYDRATEN:

Witte bloemproducten, ook wel bekend als “geraffineerde koolhydraten”, breken snel af tijdens de spijsvertering en veroorzaken een piek in de bloedsuikerspiegel. Een plotselinge stijging van de bloedsuikerspiegel stimuleert een agressieve ontstekingsreactie. Dit veroorzaakt vaak de symptomen van zwelling, gewrichtspijn en spierpijn bij auto-immuunziekten.

Er zijn nog meer voedingswaren waar je voor moet oppassen, maar er zijn ook voedingswaren doe je goed kunnen helpen.. Ga snel naar de volgende pagina om deze te zien!

VERZADIGDE VETTEN:

Je kunt verzadigde vetten vaak vinden in koekjes, crackers, donuts, verwerkte snacks, gefrituurd voedsel en fastfood. (Let op de woorden “gedeeltelijk gehydrogeneerd” op het etiket.) Talrijke studies hebben transvetten en systematische, langdurige ontsteking aan elkaar gekoppeld.

ALCOHOL:

Terwijl een drankje of twee gezond kunnen zijn, stellen wetenschappers dat zware consumptie of alcohol systematische ontstekingen veroorzaakt. Bovendien, per een gepubliceerd in het World Journal of Gastroenterology, “chronische ontsteking wordt vaak geassocieerd met alcohol gerelateerde medische aandoeningen.” Van alcohol wordt aangenomen dat het ontstekingen veroorzaakt door interacties met bacteriën (“microflora”) in de darmen.

PLANTAARDIGE OLIEN:

De meervoudig onverzadigde vetzuurstructuur of plantaardige oliën bevorderen oxidatieve celbeschadiging. Bovendien bevordert plantaardige olie, vanwege het hoge gehalte aan omega-6 vetzuren, een verergerde ontstekingsreactie. Plantaardige oliën omvatten maïs, canola (raapzaad), pinda, saffloerolie, sesamolie, zonnebloemolie en sojaolie.

VERWERKT VLEES:

Verwerkt vlees omvat al het vlees gekookt op hoge temperatuur, inclusief spek, gedroogd vlees, ham, gerookt vlees en worst. Al het verwerkte vlees bevat hoge niveaus van geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s) en andere ontstekingsverbindingen. Er zijn aanwijzingen dat AGE een link is naar de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer, diabetes, hartziekten en nierfalen.

MSG:

Gepubliceerd in een onderzoek in het Journal of Autoimmunity, ontdekten Japanse onderzoekers dat muizen die waren geïnjecteerd met mononatriumglutamaat (MSG) laesies van de lever ontwikkelden. Erger nog, het onderzoek suggereert dat de condities geproduceerd door de MSG-behandelde muizen vergelijkbaar zijn met twee bekende ziektepathways bij mensen: non-alcoholische steatohepatitis (NASH) en non-alcoholische leververvetting (NAFLD). De bevindingen waren ernstig genoeg voor de wetenschappers om een ​​mogelijke eliminatie of MSG uit de voedselketen aan te bevelen.

Er zijn nog meer voedingswaren waar je voor moet oppassen, maar er zijn ook voedingswaren doe je goed kunnen helpen.. Ga snel naar de volgende pagina om deze te zien!

ASPARTAAM:

Aspartaam ​​is een kunstmatige zoetstof die wordt aangetroffen in dranken, medicijnen en voedsel (hoewel het meestal wordt geassocieerd met light frisdrank.) Ondanks de goedkeuring van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) in 1981, hebben onderzoekers vraagtekens geplaatst bij de veiligheid ervan. Na onderzoek van onderzoeksrapporten gepubliceerd over een periode van 16 jaar (2000-2016), citeert een studie gepubliceerd in het tijdschrift Nutrition Reviews talrijke potentiële bijwerkingen van aspartaam. Deze omvatten cellulaire schade, verminderde cellulaire functie en systematische ontsteking. Sommige onderzoeken beweren dat aspartaam ​​mogelijk een neurotoxine is.

BONUS: 5 VOEDINGSWAREN DIE BIJ INFLAMMATIE HELPEN

Volgens het laatste wetenschappelijke onderzoek zijn hier vijf van de beste voedingsmiddelen om ontstekingen te bestrijden en dit symptoom van een auto-immuunziekte te verminderen!

Broccoli: Broccoli bevat de krachtige antioxidant glutathione, die dient als een krachtige ontstekingsremmer en antioxidant.

Kurkuma: het actieve ingrediënt in kurkuma, curcumine, is een favoriet van de Arthritis Foundation. De organisatie noemt de actieve onderdrukking van artritis symptomen, waaronder ontsteking en gewrichtspijn en stijfheid.

Lijnzaad: Omega-3 vetzuren hebben krachtige immuunsysteem regulerende eigenschappen. Lijnzaad biedt een van de beste bronnen van dit vetzuur.

Groene thee: voorlopig onderzoek suggereert dat de hoge concentratie van de samengestelde EGCG in groene thee kan helpen om auto-immuunziekten te voorkomen en zelfs te helpen behandelen.

Heilbot: slechts één normale portie heilbot bevat een hele dag vitamine D, dat kan helpen met lupus, multiple sclerose en reumatoïde artritis.

Reacties