Dit is de reden dat je s’nachts vaak kramp in je benen krijgt EN vooral hoe je het voorkomt!

Niet alleen topsporters hebben er vaak last van.. als je ouder wordt krijg je steeds vaker last van kramp. Het is slecht voor de nachtrust, voelt niet fijn en je wordt met een slecht gevoel wakker.

De kramp kan voorkomen in de kuit, de voeten en de dijen. Maar hoe komt het nou precies dat we kramp hebben? Er zijn verschillende oorzaken:
-Overbelasting
-Uitdroging
-Zenuwen/stress
-Tekort aan kalium, calcium en magnesium.

Heel leuk en aardig om te weten waar het vandaan kan komen maar belangrijker: hoe los je het op?!
Wij hebben wat trucs en tips op een rij gezet om voortaan kramp te voorkomen.

Zeep

Lijkt misschien ongelooflijk maar slapen met een stuk zeep onder de lakens kan bizarre effecten hebben op beenkrampen.

Slik vitaminepillen

Als je een tekort hebt aan kalium, calcium of magnesium kun je aanvullende tabletten tot je nemen!

Neem een bad

Ga lekker in een warm bad liggen voordat je gaat slapen.

Rekken en stretchen

Hoe ouder je wordt hoe belangrijker dit is. Doe aan yoga of ga lekker rekken en stretchen. Dit doe je door op de grond te gaan zitten en je benen recht voor uit te steken. Zorg ervoor dat je tenen naar je knieën wijzen. Pak dan je voeten vast en trek zachtjes om je kuiten te stretchen. Maar let erop dat je niks forceert. Kun je niet bij je tenen? Probeer dan zover mogelijk.

Eet meer bananen

We hebben de kracht van bananen al vaker beschreven. Kalium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij de controle van je spiercontracties. Als je last hebt van chronische spierkrampen kan het zijn dat je een tekort aan kalium hebt. Eet dus genoeg kaliumrijke voeding zoals bananen!
Vergeet dit bericht niet te delen voor alle mensen die dit wel kunnen gebruiken!

Reacties