Kun je groene bananen nou eigenlijk wel of niet eten?

We weten natuurlijk dat groene bananen het lekkerst zijn als ze rijp zijn. Toch hebben groene bananen wel degelijk voordelen. Zo bevatten ze bijvoorbeeld veel meer vezels. Toch zitten er helaas ook wat nadelen aan. Lees snel verder en ontdekt wat een groene banaan voor je gezondheid kan doen.

Groene bananen bestaan voor bijna tachtig procent uit zetmeel. Normaal zou je natuurlijk denken dat je hier dik van wordt, maar het zetmeel in onrijpe bananen kan niet door je darmen worden verteerd. Hierdoor heeft dit hetzelfde gezonde effect als voedingsvezels in bijvoorbeeld groenten en volkorenbrood.

banaan

Goede stoelgang
Misschien wist je al dat voedingsvezels zorgen voor een goede stoelgang en een vol gevoel? Daarnaast zou het zelfs de kans op hartziekten, darmkanker en borstkanker verkleinen.

Vitamine
Helaas is de voedingswaarde van onrijpe bananen niet in het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO) terug te vinden, maar volgens voedingskundige Hrefna Palsdottir van Authority Nutrition bevatten groene bananen waarschijnlijk net zoveel gezonde vitamine als de gele bananen.

Opgeblazen gevoel
Je zou bijna denken dat er geen nadelen aan groene bananen zitten. Toch is dit helaas niet helemaal waar. Tijdens het fermentatieproces van het zetmeel in de dikke darm komen gassen vrij die soms voor buikpijn en winderigheid kunnen zorgen. En dat wil je natuurlijk niet hebben. Als je te maken krijgt met darmongemakken na het eten van onrijpe bananen, dan kun je beter kiezen voor gelere bananen.

Reacties