WAAAT.. Als je op deze manier rijst kookt, zitten er veel minder calorieën in!

In Nederland eten we veel rijst omdat het makkelijk met veel gerechten te combineren is. Een nadeel van rijst is dat er nog best veel calorieën in zitten en teveel rijst niet heel gezond voor je is. Het bevat best veel koolhydraten en calorieën. Wel ligt het er natuurlijk ook aan of je basmati rijst neemt of zilvervlies. In ieder geval is het fijn als er een manier is waarop je de rijst een beetje gezonder kan maken en die hebben wij voor jou! 🙂

Het schijnt zo te zijn dat je het aantal calorieën in rijst met 50% te vermindert door kokosolie (ongeveer 3 procent van het gewicht van de rijst die je kookt) toe te voegen aan het kookwater voordat het kookt. Daarna moet je de rijst voor 12 uur in de koelkast laten staan. Dit geweldige trucje hebben studenten van een Universiteit in Sri Lanka ontdekt en wij zijn daar best blij mee.

rijst

Nu vraag je, je vast af hoe dit dan kan? Dit heeft te maken met verschillende soorten zetmeel. Rijst bevat namelijk verteerbaar en resistent zetmeel. Het verteerbare zetmeel wordt snel omgezet in suiker (en lichaamsvet), maar daarentegen is het resistent zetmeel moeilijker te verteren, waardoor het niet omgezet wordt in suiker en vet. Door koeling kan verteerbaar zetmeel omgezet worden in resistent zetmeel, waardoor het aantal calorieën dus wordt vermindert.

Vind je het allemaal nog steeds een beetje onwerkelijk klinken? Probeer het zelfs een thuis en kijk of het werkt!

Reacties